לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

ריקוד האמת- הארות על עבודתו של ג`ורדייף

ריקודים מקודשים - ג`יוואן- ריקודים מקודשים Jivan - דרך גוף
ריקודים מקודשים - ג`יוואן- ריקודים מקודשים Jivan - דרך גוף


"החוויה הישירה של העצמי היא הסיבה היחידה לתרגל את התנועות..." Daniel Restelli

רקוד האמת- אסופת הארות על עבודתו של ג.א גורדייף.
מאת גיוון סונדר

ג.א גורדייף (1866-1949) ,מיסטיקן ארמני, תיאר את עצמו כאמן מחול. בעבודתו הוא הקדיש מקום מרכזי למודעות התנועתית. התנועות של גורדייף,שידועות גם כריקודים המקודשים, הן אוסף של כ-150 ריקודים ותרגילים שמקורם במקדשים ומנזרים איזוטרים. גורדייף צפה בעבודה זו בנדודיו ברחבי אסיה.
בניגוד לרב הריקודים הקיימים היום שמבוצעים למטרות אומנותיות ואסטטיות התנועות של גורדייף עוסקות בחוויה רוחנית,החיפוש אחר מצב תודעה גבוה יותר. הריקודים הם ביטוי של האמת.
"מודעות משמעה שכל מה שלא קורה ברגע קורה מתוך הכרה מלאה. אתה נוכח שם....
מודעות משמעה להיות כל כך טוטאלי שאין שום תנועה שלעבר העבר,אין שום תנועה לעבר העתיד, כל תנועה נעצרת. אין זה אומר שאתה נעשה סטאטי,אלא שנוצרת תנועה חדשה,למעמקים,פנימה..." Osho: The Hidden Harmony).).
בתרגול הריקודים המקודשים אנו מחפשים אחר התנועה פנימה,תנועה לעבר המקור שלנו,לעבר האמת. תנועה לעבר המרכז של עצמנו מביאה לאחדות של החשיבה,הגוף והרגש. אחדות זו עוזרת לנו לפעול ולא ולנהוג באוטומטיות.
"...לכל אומה יש מאגר מוגבל של תנועות. דפוסי התנועה מחוברים לדפוסי המחשבה והרגש בקשר כל כך עמוק שאדם אינו יכול לשבור דפוס מחשבתי או רגשי מבלי לשנות את מאגר התנועות שלו... זו אשליה לחשוב שאנו שולטים בתנועה שלנו ,היא אוטומטית ומחשבותינו ורגשותינו הם אוטומטים באותה מידה....." (גורדייף, רשמים מהעולם האמיתי.)
ההתניות שלנו הן המקור לאוטומטיות ברגשות,במחשבות ובתנועות שלנו. התנועות עוזרות לנו לפרוץ את הדפוסים שלנו וליצור את "תחושת הנוכחות" עליה דיבר גורדייף. התרגול הוא הצעד הראשון לקראת מודעות בחיי היום יום.
התנועות עובדות במספר רבדים. ראשית הן עוסקות בקשר בין הגוף לחשיבה,התנועות הן כלי להתבונן על יחסי הגוף ומיינד. כדי לפתח תחושת נוכחות דרושה דריכות מסוימת,מאמץ מסוים.
הריקודים מורכבים מתנועות מובנות מאד,מדויקות מאד,פעמים רבות יש לעקוב אחר מקצבים כפולים או אחר ספירה או רצף מילים מורכב. התנועות תובעות דיוק מוחלט מהזוית המדויקת של כף היד עד התנוחה של כפות הרגליים. ביצוע התנועות מחייב נוכחות בהווה וחיבור למרכז. זהו חיפוש אחר משהו שיכול להיות מובן רק כחוויה ישירה.
"החוויה הישירה של העצמי היא הסיבה היחידה לתרגל את התנועות..." Daniel Restelli
כל תשומת הלב של התלמיד מופנית פנימה- אל תנועת האנרגיה דרך הגוף,תחושה בתנוחות מבפנים, התבוננות ברגשות המשתנים עם המעבר מתנוחה לתנוחה. התלמיד מתבקש להיות בשקט בזמן הלימוד כך שהאנרגיה נאספת פנימה אך יחד עם זאת הריקוד הוא עבודה קבוצתית כך הנדרשת הפנייה של אנרגיה פנימה והחוצה באותו הזמן,כל תלמיד אחראי לעצמו אך גם לתחושה בכלל הקבוצה.
ברגעים מסוימים נחשפים לפני התלמיד המשאבים המדהימים שגופו יכול לתרום לחיפוש הפנימי אם הוא מגויס בדרך הנכונה,ברגעים אחרים התלמיד רואה איזה מכשול הוא הגוף כשהוא מלא במתח ונע באינרציה. התלמיד לומד בהדרגה לשחרר את מצבי המתח הנגרמים מתסכול,קנאה,תחרות,השתוקקות לתוצאה או פחד. התלמיד לומד לעבוד מהסנטר,(הארה או דאנטיאן,האזור תחת הטבור שנחשב מרכז הכוח של האדם)ולא מהראש.
"כדי להגיע למודעות על האדם לעבוד מתוך דריכות רגועה....זוהי הסינתזה הגבוהה ביותר של תודעת האדם,להחזיק בשני קטבים,קוטב אחד דרוך וקוטב אחד רגוע..." (Osho: Take it Easy, Vol2)
כשהתלמיד חוקר את חוויותיו הוא מבין שהקשיים בהם נתקל בריקוד הם בדיוק המעצורים המקשים עליו בחיי היום יום. לא רק כשהוא נתקל בדרישות הריקוד הוא מתקשה להתמסר,כך הוא חי את חייו. התלמיד מקבל עידוד רב להמשיך להתבונן ולא לשפוט כלל את חוויותיו. כשקשיים הנראים בילתי אפשריים נפתרים המצב הפנימי משתנה,עייפות ומכשולים אחרים נעלמים,הרגשות נעשים ברורים יותר,תחושת אמון צומחת,החשיבה מתבהרת,הגוף נעשה קל. אנו מתחילים להיות מונעים ע"י אנרגיות עדינות יותר והתלמיד ניצב שם,מתבונן בלי להפריע באמת של הרגע,עד לגוף בתנועה-זוהי חוויה ישירה של העצמי.
בנקודה זו המשמעות האמיתית של הריקודים,הקדושה שלהם,מתגלה.
גורדייף דיבר על משמעות התנועה,בזמנים קדומים התנועות נקראו ע"י המאמינים כמו ספר,אמיתות אוניברסאליות בוטאו בתנועות. היום משמעות התנועות אבדה לנו,אך היא יכולה להיחוות ע"י רקדן אשר מבצע את התנועות בטוהר ובדיוק מתוך מצב של דריכות רגועה. חוויה ישירה של האמת האוניברסאלית במקום פרשנות שלה.
"גורדייף מעולם לא דיבר על זן ,הוא חי זן. השיטות שלו היו מוזרות אך הוא חולל טראנספורמציה ביותר אנשים נכל אותם "פסיכולוגים"....איש אחד שעשה שרות עצום,שעשה זן בדרכו שלו"....
Osho:Hari Om Tat Sat)).

"מה הן התנועות? ...הם פשוט האמת,לרקוד..." Helena Fuchs, Movements Teacher

המאמר פורסם גם כאן »

ג`יוואן סונדר ג`יוואן במקור מאנגליה חי כעת בישראל. חי ולמד באשרם של אושו ב-25 השנים האחרונות. עובד עם התנועות המקודשות של גורדייף 15 שנה. בנוסף התמחה בפסיכולוגיה הומאניסטית,יעוץ ופריימל. ג`יוואן מוביל קבוצות זן בטכניקת "who is in" וסאטורי.

שיתוף חברים
עם : ג`יוואן סונדר